در صنعت افترمارکت و بهینهسازی خودروهای مدرن، منصوری دارای جایگاه ویژهای است. این برند با مدیرعاملی کوروش منصوری، تفاوتهای مهمی با سایر شرکتهای تیونینگ گیتی دارد.
برای ملت ما، شنیدن نامهای ایرانی در میان برندهای برتر جهان، غرورآفرین است. حتی اگر مالک یا مؤسس یک شرکت موفق خارجی، چند دهه قبل کشورمان را ترک کرده و تمامی دوران تحصیل یا توسعهی حرفهای خود را خارج از ایران گذرانده باشد؛ باز هم برای ملت ما حائز اهمیت خواهد بود. کمپانی منصوری و در راس آن، کوروش منصوری، چنین شرایطی دارد الی برای علاقهمندان به صنعت خودرو و وانگهی دوستداران افراد کامیاب با اصالت ایرانی، مایهی سربلندی باشد.
دلیل اهمیت برند منصوری در بازار جهانی
منصوری بهعنوان عرضهکنندهی مدلهای تقویتشده با طراحی مستقل و امکانات لوکس، یکتا از بهترینهای جهان است. این شرکت، پشت راز برابوس و ABT، همواره در میان برندهای ارزشمند و سودآور صنعت تیونینگ خودرو دانشمند پیمان دارد، درحالیکه مستقل از غولهای خودروسازی دنیا، با تکیه بر سهامداران خصوصی تکاپو میکند. چنین شرایطی، یگانه دیگر از عوامل محبوبیت کوروش منصوری و شرکت او در میانی علاقهمندان اتومبیل ایران و جهان است؛ چراکه علاوبر ارزش اقتصادی و مهندسی، زیرمجموعهی خودروسازان مشهور، محسوب نمیشود.
دیگر موضوع مهم برای برند منصوری، جسارت غیر قابل باور در سرمایهگذاری روی خودروهای گرانقیمت و فرآوری اندک است. بهعنوان مثال، منصوری نخستین کمپانی تیونینگ جهان بود که ابرخوردوی بوگاتی ویرون را پیشروی کردن داد. در تاریخ خودروسازی، هرگز پیشینه نداشت که برندهای افترمارکت، سراغ مدلهای سوپرلوکس ساخت رولزرویس یا بنتلی بروند؛ اما منصوری علاوهبر تقویت پیشرانهی محصولات اصیل انگلیسی، امکانات رفاهی و کیفیت کابین آنها را شفا بخشید.
منصوری با سرعتی زیاد بالا رشد کرد و هوده خود را صرف توسعهی دپارتمانهای گوناگون نمود. امروزه، بسیاری از برندهای تیونینگ، مانند کان دیزاین انگلیس، قطعات باره نیاز خویش را به دیگر شرکتها سفارش میدهند. خصوصا زمانیکه فرآوری افزارها با مواد جدید، مانند فیبرکربن لازم باشد؛ برونسپاری پروژه و سفارش قطعات به سایر تولیدکنندگان، اجتنابناپذیر به عقیده میرسد. منصوری، هنوز هم در گروه معدود شرکتهای تیونینگ دنیا است که کارخانهی اختصاصی برای تولید تجهیزات فیبرکربن، چرم و چوب دارد. طراحی و بالارفتن فنی محصولات منصوری، بهطور کامل، بدست پرسنل کمپانی سپریدن میشود؛ درحالیکه از کیفت زیاد بالایی برخوردار است. آنها میتوانند؛ هر خودرویی در جهان را، همراهبا بدنه، چرخ، کابین و پوسته موتور، تماما از فیبرکربن بازتولید کنند.
نباید فراموش کنیم، منصوری یک برند با شخصیت عالی است. این شرکت، معمولا لوگوی خود را جایگزین برند سازنده میکند الی پرتو دهد، محصولاتش الی چه اندازه متفاوت از نمونهی اصلی هستند. معدود غولهای تیونیگ جهان، همانند منصوری، برابوس، کارلسون و چند شرکت دیگر، بهحدی از کیفیت و استاندارد در محصولات خود رسیدهاند، که رسما از تولیدکنندگان اصلی، اجازهی دخل و تصرف در سمبول(لاتین) تجاری دارند.
مجموع پرسنل منصوری در خطوط تولید و مهندسی دپارتمانهای مختلف، حدود ۲۰۰ تن عنوان شده است. این شمار از کارکنان، باتوجهبه سودآوری و تنوع محصولات، تاییدی سایر بر قابلیتهای تیم مدیریتی شرکت و خصوصا کوروش منصوری در راس هیئت مدیره دارد. علاوهبر این، نمایشگاههای رسمی عرضهکنندهی محصولات منصوری هم در سراسر جهان، به ۲۰ مرکز میرسند که علاوهبر اروپا، کشورهای امریکا، افریقا جنوبی، هند، چین، کرهجنوبی و ژاپن را دربرگیرنده میشود.
تاریخچه منصوری و زندگی کوروش منصوری
سال ۱۳۳۹ خورشیدی در شهر چالوس، کوروش منصوری متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه به انگلستان کوچ کرد و بهگفتهی خودش، علاقهمند سخیف طراحی خودروهای بریتانیایی شد. کوروش منصوری الی سن ۲۹ سالگی، تکاپو تجاری مستقل نداشت؛ ولی با جدیت سعی میکرد الی اطلاعات کاملی دربارهی ارزش واقعی خودروهای کلکسیونی، هنر ساخت بدنه بهصورت دستساز و فناوریهای پیوسته با مهندسی اتومبیل کسب کند. او خیلی زود متوجه شد، بازار متمول و پرمخاطب انگلستان، فاقد طاقت مهندسی آلمان، برای پیشروی کردن فنی و ظاهری خودروهای امروزین است. سنه ۱۹۸۹، کوروش منصوری اقدام به تأسیس کمپانی AP دیزاین در آلمان کرد لغایت همکاری تقرب با برندهای فعال در صنعت افترمارکت و تیونینگ داشته باشد.
چند سنه پس از طراحی و فرآوری قطعات بدنه برای چند شرکت تیونینگ آلمانی، منصوری اقدام به ثبت یک شرکت جدید با اسم خود کرد الی مستقل از دیگران، عمل کند. به همین دلیل، دفتر مرکزی شرکت در مونیخ آلمان با نام بازرگانی منصوری، به ثبت رسید.
کوروش منصوری دلیل تمرکز خویش بر خودروهای انگلیسی را، حفظ رفاقت و فضای همکاری با برندهای تیونینگ آلمانی، عنوان کرده است. اوایل سالهای ۲۰۰۰، برابوس، کارلسن، اشنیتزر، تکآرت، گامبالا، ABT و بسیاری دیگر، انواع خودروهای آلمانی را بهینهسازی میکردند و کار و جنبش منصوری در این زمینه، احتمالا به شکست بازرگانی میانجامید. به همین دلیل، آنها تصمیم گرفتند با جسارت، سراغ مدلهایی بروند که غالب شرکتهای تیونینگ دنیا، نادیده میگیرند.
تا سنه ۲۰۰۱، عمده محصولات منصوری برای بازار بریتانیا فرآوری میشد و عموما، متمرکز بر رولزرویس، استون مارتین و تعداد محدودی فراری بود. میانه ها همان سال، کارخانهی دوم کمپانی در فیشتل بریج آلمان تأسیس شد تا امروزه، بزرگترین مرکز طراحی و تولید منصوری باشد. علاوهبر کارخانههای مختلف در آلمان و سوئیس، منصوری دارای چند نگارخانه در کشورهای گوناگون است که ۲۰ فضا در اروپا، امریکا، افریقای جنوبی، ژاپن، چین و کرهجنوبی را شامل میشود.
یکی از اتفاقات مهم برای برند منصوری، تصاحب کمپانی تیونینگ ریناسپید (Rinspeed) در زوریخ سوئیس بود. ریناسپید سال ۱۹۷۹ تأسیس شد و لغایت اواخر قرن بیستم، گرد از مهمترین مراکز جهان در زمینهی تقویت و بهینهسازی محصولات پورشه بود. سنه ۲۰۰۷، دسته اصلی سهام ریناسپید به منصوری فروخته شد الی سومین خط تولید کمپانی باشد. امروزه، آن بخش از خودروهای منصوری که ساخت سوئیس باشند، لوگوی اختصاصی با طرح پرچم سوئیس، روی دستور دارند.
دپارتمانهای منصوری
کارخانه کبیر منصوری در زمینهی تجهیزات قالبگیری و ساخت با مواد فیبرکربن، که یکتا از بهترینها دنیا است و قطعات فیبر کربن را به رنگ مد نظر فرآوری میکند؛ دپارتمانهای درودگری و چوب هم، کار و جنبش گستردهای در این کمپانی دارند. در شرکت منصوری، دسته چوب، فیبرکربن و مواد کامپوزیت، بهدلیل ماهیت کاری، هماهنگ با هم عمل میکنند.
بخش چرم، پارچه و خیاطی، سایر عضو مهم منصوری هستند که نقش بسیار مهمی در طراحی درونی و تزئینات کابین دارند. در این قسمت، علاوهبر صنعتگران حاذق که کارهای ریزبین با دست سپریدن میدهند؛ بهترین تجهزات برش و دوخت ماشینی هم کاربرد میشود. طرحهای صندلی، داشبورد و پروانه در خودرهای منصوری، معمولا آنچنان پیچیده هستند که با تکیه بر هنرهای دستی و بدون بهرهگیری از تجهیزات برش CNC، قابل فرآوری نیستند.
دپارتمان پلیاورتان، مجموعهی نسبتا جدیدی در کمپانی منصوری است. این مادهی صنعتی ثابت و سبکزون، جایگزینی پسندیده برای پلاستیک است که با ترکیبات سخت، برای دستگیرهها یا قطعات بدنه بهرهگیری میشود.
فرمان خودرو، اهمیت زیادی برای مدیران و طراحان منصوری دارد. به همین دلیل، دسته ویژهای از کمپانی با هدف تولید فرمان اختصاصی برای محصولات منصوری، تأسیس شده است. با نگاهی ریزبین به فضای درونی در جدیدترین خودروهای منصوری، متوجه تفاوت اجازه این مدلها با نمونهی استاندارد خواهید شد. این ترفند خلاقانه و البته پرهزینه، حتی بدست غولهای تیونیگ دنیا، مشابه برابوس، نادیده گرفته میشود. فرمان در برخی خودروهای منصوری، ظاهری متفاوت از نمونهی اصلی و هماهنگ با سایر اجزاء طراحی داخلی دارد؛ ولی ساز و برگ و دکمههای الکترونیک پیوسته با آن، مطابق نسخهی اصلی، ارایه میشوند.
محصولات جانبی منصوری
اگر علاقهمند خودروهای مدرن و اتقاءیافته باشید؛ بی گمان تصاویر خودروهای گوناگون با لوگوی منصوری را دیدهاید؛ اما احتمالا از سایر فعالیتهای این کمپانی که در ادامهی مطلب شناسایی میشوند، بیخبر هستید.
لوازم لوکس با کاربری شخصی
بسیاری از خودروسازان دنیا، مشابه رولزرویس، بوگاتی و بیامو حائز خط تولید البسه و سایر اقلام لوکس هستند. در این زمینه، منصوری دارای دپارتمانهایی است که تولید لباس و کفش (Luxury Fashion)، عینک، کیف و چمدان و وانگهی نمونه ها تزئینی از جنس فیبرکربن مانند النگو یا جاسیگاری را شامل میشود.
صندلی، مبلمان و تزئینات معماری داخلی
بالشت از برند منصوری، شگفت به نظر میرسد؛ ولی چنین محصولی با چرم مرغوب و کیفیت دوخت بسیار بالا در گاه منصوری به قیمت ۱۲۹ یورو فروخته میشود. صندلیهای اداری هم با ترکیب چرم و فیبرکربن، توسط منصوری فرآوری میشئوند که البته، ۱۵۰۰ تا ۱۵ هزار یورو، قیمت دارند. علاوهبر محصولات استاندارد، ار میتواند به سفارش خویش و مطابق اندازهی دقیق بدن، صندلی مخصوص به خود را سفراش دهد.
هوانوردی منصوری
هرچند که شرکتهایی مانند بوگاتی، استون مارتین و لکسوس، سالها قبل وارد همکاری با برندهای تولیدکنندهی قایقهای لوکس شدند، منصوری بهتازگی عنوان کرده است که برنامههایی برای تولید هواپیماهای لوکس دارد.
خودروهای گردشگری گاریا
سبک بدنهی گلف کارت، مدلهای هستند که معمولا در زمینهای گلف برای جابهجایی کسان و تجهیزات آنها بهرهگیری میشوند. این خودروها، کوچک و کمسرعت هستند؛ اما برای طبیعتگردی در املاک شخصی و محیطهای وسیع، استعمال دارند.
گاریا، اسم زیرمجموعهای از منصوری است که خودروهای گلف کارت ۲ سرنشینه تولید میکند. بعضی از این محصولات، استاندارد لازم برای تردد در جادههای عمومی اروپا و امریکا نیز دارند. کیفیت بسیار بالا در ساخت بدنه و صندلیها، درکنار موتور برقی فاقد آلودگی که نهایت سرعت ۶۰ کیلومتربرساعت فراهم میکند؛ مهمترین خاصیت مدلهای گوناگون گاریا است.
جت اسکی بلک مارلین
اران جت اسکی RXT-X 260 RS ساخت شرکت سیدو (See Doo) میتوانند با استفاده از طرح منصوری، نمونهای با بدنهی فیبرکربن اری کنند. این محصول، نهتنها ۱۰ کیلوگرم سبکتر از مدل استاندارد است؛ بلکه مجهز به پیشرانهی قدرتمند ۵۵۰ اسببخار عرضه میشود.
مهمترین محصولات تاریخ منصوری
هرچند که تاریخچهی منصوری، چندان طولانی و سرشار از رویدادها پرفراز و نشیب نیست؛ محصولات تولیدی این برند دارای تنوع و گستردگی بسیار زیادی هستند. در ادامهی مطلب، نگاهی کوتاهی به شاخصترین مدلهای تولیدی یا ارتقاءیافته بدست منصوری داشتهایم.
استون مارتین ونکوئیش S مدل ۲۰۰۵
اولین محصول منصوری که شهرت جهانی پیدا کرد، ساخت استون مارتین بود. ونکوئیش S با طرج بدنهی سیاه زرد یا تمام سفید، همراه پوشش چرم در تودریها، اجازه و سقف، فاقد فیبر کربن در محیط بیگانه بدنه بود. ذیل کاپوت این خودرو، ادوات گوناگون مشابه میلههای تعادلی تقسیم موتور و پوشش خارجی تجهیزات فنی، دارای مواد فیبر کربن هستند لغایت وزن خالص، به شماره بسیار خوب ۱۸۵۰ کیلوگرم برسد.
مرسدس بنز SLR مکلارن C199
پروژهی بلندپروازانهی منصوری با کد C199، منجر به افزایش شهرت این برند در سال ۲۰۰۸ شد. مرسدس بنز SLR مکلارن، بهدلیل اینکه حاصل مشارکت غول خودروسازی آلمان با یک برند انگلیسی و تیراژ تولید نسبتا ذیل (۲۱۵۷ دستگاه) بود؛ بدست شرکتهای تیونینگ مرسدس بنز در آن زمان، مثل برابوس و کارلسون نادیده گرفته شد.
منصوری از فرصت استفاده کرد و پیشرانهی اصلی با توان ۶۱۷ اسببخار و گشتاور ۷۸۰ نیوتنمتر را به ۶۹۰ اسببخار و ۸۸۰ نیوتنمتر ارتقا داد. سپس، وزن ناب-سره خودرو با فیبرکربن در بدنه، اتاق و تجهیزات فنی، حدود ۷۰ کیلوگرم، سبکتر شد. محصول نهایی، بهجای ۳.۵ ثانیه در ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسید و برچسب قیمتی بیش از یک میلیون دلار داشت. نمونههایی از مرسدس بنز SLR مکلارن منصوری، با بدنهی تمام فیبر کربن نیز ساخته شد.
بوگاتی منصوری
تاکنون ۴ دستگاه بوگاتی ویرون و یک نسخه از شیرون، توسط منصوری بهینهسازی شده است. ویرونهای منصوری، علاوهبر فیبرکربن در قسمتهای مختلف بدنه، با طرحی شبیه به بال پرنده در جلوپنجرهی بوگاتی، معرفی میشوند.
مرسدس بنز SLS
چند دستگاه، مرسدس بنز SLS هم بدست منصوری بهینهسازی شدند که مهمترین آنها، کورمیوم (CORMEUM) نام دارد. منصوری با عرضهی کورمیوم در سال ۲۰۱۱، مقاوم کرد علاوهبر تیونینگ فنی، توانایی تغییر چهره (Face Lift) محصولات خودروسازان بزرگ را دارد.
اخبار تهران منصوری ,منصوری، ,خودروهای ,تیونینگ ,محصولات ,برند ,کوروش منصوری ,شرکتهای تیونینگ ,فیبر کربن ,استون مارتین ,برند منصوری، منبع
درباره این سایت